06 June 2016

Objektif Ibadah Puasa: Membentuk Sikap Sabar


Dalam kehidupan biasa, kita dibenarkan makan-minum, tetapi ketika menjalani ibadah puasa, makan-minum adalah dilarang iaitu membatalkan puasa. Maka jelaslah di sini bahawa puasa adalah ibadah yang melatih kita menjadi seorang yang sedia patuh tunduk dengan larangan. Hanya orang yang bersikap sabar sahaja yang dapat menerima larangan. Jadi larangan-larangan Allah swt kepada orang yang berpuasa merupakan suatu pendekatan ke arah menjadi orang yang bersabar.
Menahan diri dari melakukan perkara-perkara yang halal hanya dapat dilakukan oleh orang-orang yang sabar sahaja. Manakan tidak, makan-minum pada hukum asalnya adalah halal tetapi dalam bulan Ramadan Allah mengharamkannya pula. Inilah ujian Allah. Hanya orang-orang yang sabar sahaja dapat melakukannya. Hanya orang-orang yang benar-benar menyerah diri sepenuhnya sahaja akan merelakan dirinya tunduk dengan perintah itu. Jika benar-benar ikhlas maka akan diberi ganjaran pahala yang tidak terbatas.
Hanya orang-orang yang bersabarlah yang disempurnakan pahalanya tanpa batas.’ (Az-Zumar, 39: 10)
Orang sabar yang dimaksudkan dalam ayat ini ialah orang yang berpuasa - tanpa kesabaran adalah sukar untuk kita berpuasa. Sebagai manusia, walaupun dalam keadaan berpuasa, masih mempunyai keinginan untuk makan-minum pada waktu-waktu tertentu pada sianga hari. Namun apakah motivasinya terus menahan diri dari keinginan itu? Tentu bukan kerana takut atau malu dengan manusia lain kerana kita boleh sahaja bersembunyi dari pandangan orang untuk makan atau minum, tetapi kita tetap sabar dan terus berpuasa walaupun dalam keadaan terlalu ingin untuk makan-minum.
Nilai sabar dalam kehidupan biasa, menyumbang kepada pembentukan hidup bermasyarakat yang teratur. Contohnya, dalam peraturan jalanraya terdapat larangan-larangan yang harus dipatuhi demi keselamatan dan ketenteraman bersama seperti peraturan lampu trafik, peraturan berbaris dalam kesesakan di mana kita dilarang memotong Q, dan sebagainya. Walaupun pada zahirnya ini adalah peraturan manusia, namun tujuannya adalah demi ketertiban dalam menjalani hidup bersama orang lain. Jika setiap orang mematuhi peraturan-peraturan yang sudah diterima pakai oleh orang ramai, maka akan timbul suasana aman tenteram dan sejahtera. Dengan sikap sabar dalam diri setiap orang, maka tidak akan berlaku perselisihan antara seorang individu dengan individu lain. Peraturan-peraturan yang sudah diterima pakai oleh sesebuah masyarakat sudah menjadi norma-norma kehidupan, melanggar kebiasaan hidup ini akan dilihat sebagai suatu yang tidak wajar, tidak berakhlak. Jadi di sini roh ibadah puasa telah kita jelmakan ke dalam hidup seharian secara praktikal. Inilah antara tujuan atau matlamat ibadah puasa yang kita lakukan.
Sabar juga menjadi bekalan asas ke arah mencapai sesuatu cita-cita. Hanya orang yang sabar akan berjaya, dan sentiasa sanggup mempertingkatkan lagi pencapaiannya ke tahap yang lebih tinggi. Sebaliknya orang yang tidak sabar akan cepat putus asa, tidak bersedia untuk mengorbankan masa dan tenaganya untuk mencapai kejayaan sewajarnya. Dia akan kehilangan cita-citanya. Banyak juga kerja-kerja yang memerlukan sabar. Hanya orang yang sabar sahaja akan konsisten dengan tugas dan kerjayanya. Bukan semua orang sanggup bersabar dalam tugas dan kerjayanya. Kerukunan rumahtangga, mengurus anak dan keluarga, menjaga kebersihannya, juga memerlukan sabar. Di sini, kesabaran adalah suatu ujian, yang harus dilalui dan diatasi. Jadi, sabar adalah kunci kejayaan dalam banyak perkara kerana orang yang sabar memiliki identitas yang jelas, pendirian yang teguh dan pertahanan mental yang tangguh seperti yang tersebut sebelum ini. Jadi untuk apa jua perkara yang memerlukan kesabaran, ingatlah peringatan Allah swt yang maksudnya,
Hai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (diperbatasan negerimu), dan bertaqwalah kepada Allah, supaya kamu memperoleh kebahagiaan.’ (ali-Imran, 200)
Sebenarnya dalam peribadi Rasulullah saw dan nabi-nabi yang lainnya terdapat contoh yang jelas sifat kesabarannya. Malah ujian yang dihadapinya lebih berat daripada ujian-ujian terhadap orang macam kita. Nabi Muhammad saw sentiasa, ya sentiasa dianiaya, disiksa, dan diprotes oleh kaum quraisy, Nabi Isa diganggu oleh Bani Israil, Nabi Nuh sentiasa berhadapan dengan gangguan kaumnya, dan Nabi Ayub ditimpa penyakit. Tetapi apakah sikap para nabi dan rasul ini. Abdullah bin Mas’ud meriwayatkan,
Seolah-olah saya masih teringat Rasulullah saw ketika beliau melukiskan seorang Nabi yang terdahalu, ketika dipukul oleh kaumnya hingga berlumuran darah, sampai mengusap darah dari wajahnya sambil berkata: Ya Allah ampunkanlah kaumku, kerana sesungguhnya mereka itu tidak mengerti.’ (Tingkat Ketenangan dan Kebahagiaan Mu’min, 185)
Begitu sekali tahap sabar para nabi. Walaupun dipukul sehingga berdarah, baginda tidak membalasnya, malah sebaliknya memohon Allah mengampunkan kaumnya dengan bersangka baik bahawa mereka itu tidak mengerti.
Apakah yang menjadi kunci kepada sifat sabar? Apakah yang mendorong kita agar mempunyai sifat sabar seperti para nabi dan rasul Allah? Jawabnya ialah kesedaran. Sebagaimana yang tersebut dalam al-Quran, yang maksudnya,
Dan bagaimana engkau akan dapat bersabar atas sesuatu, sedang engkau belum mempunyai pengetahuan yang cukup tentang hal itu?(al-Kahf, 68)
Maksud di sini ialah hanya orang-orang yang mempunyai pengetahuan tentang sesuatu perkara sahaja yang akan tahan sabar. Kesabaran seseorang yang sedang menjalankan tugas hariannya, akan dapat memberikan khidmatnya dengan cemerlang kerana dia menyedari bahawa Allah akan memberinya ganjaran, di samping gaji yang diperolehinya setiap bulan. Tanpa kesedaran begini, khidmat yang diberikan kepada pelanggannya tidak mungkin dapat mencapai tahap cemerlang. Jadi kunci kesabaran ialah kesedaran, dan makrifat tentang sesuatu. Hanya orang yang arif mengenai sesuatu perkara akan menjadikannya bersikap sabar. Seorang petani yang arif tentang keperluan tanamannya akan bersabar memenuhi keperluan tersebut, seperti membubuh baja dan menjaga dari makhluk perosak, supaya dapat mengeluarkan hasil yang diharapkan. Begitu juga, seorang yang arif tentang kenderaannya, seperti tahap kemampuannya, kelemahannya dan keperluannya diservis apabila tiba waktunya, akan mempunyai sebuah kenderaan yang sentiasa berkeadaan baik dan sempurna.
Bagi orang yang mengharap rahmat Allah swt, kunci kesabaran ialah kecintaan kepada Allah swt Orang-orang yang beriman dan tinggi kecintaannya akan bersikap sabar dan tekun dalam setiap ibadah yang dilakukannya. Sabar dalam mengahadapi sebarang dugaan. Sering disebut-sebut bahawa ujian-ujian yang diturunkan kepada kita adalah tanda kecintaan Allah kepada hambaNya, sebagaimana sabda Rasulullah saw, yang diriwayatkan oleh Tarmizi,
Sesungguhnya besarnya pahala itu bergantung kepada besarnya ujian (bala). Dan sesungguhnya Allah jika cinta kepada suatu kaum, mereka diuji. Barangsiapa yang reda menerima ujian, maka baginya keredaan Allah, dan siapa yang murka, maka baginya kemurkaan Allah.’ (Tingkat Ketenangan dan Kebahagiaan Mu’min, 188)
Jadi puasa adalah antara pendekatan yang Allah sediakan bagi mencapai sifat sabar. Oleh kerana sifat sabar sangat-sangat diperlukan dalam segala hal, baik yang menyentuh soal hablumminallah atau hablumminannas, maka puasa diwajibkan, malah dijadikan sebagai salah satu rukun Islam bagi satu pendekatan mendidik. Bersikap sabar dalam menghadapi larangan-larangan yang dikenakan ketika menjalani ibadah puasa, akan menjadi kebiasaan bersabar juga dalam segala hal dalam kehidupan. Ingatlah peringatan Rasulullah saw yang sabdanya,
Siapa yang berlatih bersabar, nescaya Allah akan menyabarkannya (menjadikannya sabar).’ (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Dari sudut ilmu Sains pun pernah disebutkan, latihan-latihan yang kita jalankan merupakan satu seni menjinak-jinakkan sistem saraf. Jadi jika ibadah puasa kita dapat membentuk sikap sabar, insyaallah akan mendapat rahmat-Nya.

Projek puasa Ramadan

Justeru, ibadah puasa kita seharusnya disertakan pula dengan niat untuk membentuk sikap sabar. Dengan kata lain ibadah puasa Ramadan kita haruslah mempunyai objektif yang jelas, di sini ialah ke arah membentuk sikap sabar. Sesuai dengan imejnya sebagai bulan latihan atau bulan training maka puasa Ramadan sekarang ini kita lebihkan tumpuan kepada menerapkan sifat sabar. 
Frasa kata sabar boleh dilihat dari sudut sabar menahan amarah, sabar dalam melakukan tindakan, sabar dalam menghadapi cubaan dan cabaran sekitaran, sabar terhadap sikap dan perangai rakan-rakan dan sebagainya. Jadi jika hendak dikhususkan lagi objektif ibadah puasa kita boleh sahaja diambil mana-mana satu.
Jika mengambil sabar menahan amarah sebagai objektifnya maka sepanjang kita melakukan ibadah puasa kali ini kita berikan lebih tumpuan kepada sikap ini. Misalnya jika ada orang yang mengajak bergaduh atau bertelingkah maka katakanlah aku berpuasa. Ini adalah ciri-ciri orang yang sabar. Jika terperangkap dalam kesesakan, ada pula orang yang memotong Q lafazkanlah sabar atau apa sahaja. Hal ini kita lakukan sepanjang menjalani ibadah puasa 29 atau 30 hari Ramadan ini.
Selepas habis Ramadan, 11 bulan yang berikutnya adalah tempoh bagi sesi praktikal. Ini adalah tempoh bagi kita bermuhasabah, mencerap diri sendiri adakah kita sudah berubah menjadi orang yang lebih sabar dari masa-masa sebelumnya. Di penghujung tempoh 11 bulan itu diharap kita sudah mencapai tahap kesabaran yang tinggi. Jika gagal maka objektif yang sama harus kita gunakan sekali lagi. Hanya setelah berjaya kita cari objektif yang lain bagi puasa Ramadan yang mendatang. Wallahu a'alam.

No comments: